Sunday, January 5, 2014

Träningsåret 2013

2013 började med att jag kunde börja springa igen och mitt vänster ben var bättre. Höstens vila, styrka och simning gjorde susen.

Fokus låg på att träna inför Göteborgs varvet och träning blev det. Kanske inte lika hårt som jag hade önskat, men att vaden inte krånglade och att jag skulle stå i min startgrupp var mitt mål.
Lyckades gå och bli dundersjuk veckan innan varvet så löpning 21 KM uteslöts och istället blev det en jogging/PW tur med en kär vän som hade problem med benhinnorna runt Göteborg. Tog mig runt och inte helt missnöjd med tiden (för en PW/jogg).

Sen var det hundlöpet eller dödens runda som jag också skulle vilja kalla den veckan efter. Jag var sliten efter varvet, det var varmt och Ki höll hela tiden en växel över mig, jag trampade fel och kunde inte springa längre än 3km utan kraftiga smärtor i höger foten förräns början på augusti. Hade dragit upp en gammal fotskada och eftersom jag inte bröt när jag trampade fel utan sprang/joggade vidare i 7km har jag ingen annan än mig själv att skylla på.

Detta betyder att jag inte var i form inför tjejmilen som jag ville, tog mig runt och de första 6km gick super sen började jag frysa och må illa så tog det säkra före det osäkra och sänkte på tempot (alltså gick in på sämre tid än förre året). Det var värmebölja kanske ska tillläggas och att man börjar frysa kändes inte ultimat, att jag började frysa förra året i spöregn är en helt annan femma.

I oktober blevjag tillfrågad av en kompis om jag inte ville springa billingehus loppet med henne, men enbart 5Km eftersom hon inte kände att hon orkade alla backa på det långa loppet. Tyvärr blev hon skadad så jag fick springa själv och persade med 4 min!! Äntligen ett lopp som gick min väg.

Resten av året har jag fokuserat på att bygga upp en jämn styrka i kroppen (jag är mycket mycket starkare i höger än vänster) och lägga grunderna inför de halvmaror jag ska springa i vår.

Nu till det tråkiga. Nyårsafton första åket för dagen trillar jag i skidbacken och mitt vänster knä klickar till. Det var en riktig mesvrupa där jag inte hade någon fart, men två kullerbyttor med skidorna kvar på blev det. Ont gjorde det och knäet svullnade, men tänkte att det bara var en sträckning. Sitter nu i soffan och ska få en akutid till idrottsläkaren i staden så fort helgerna är över. Knäet viker sig i sidled vid felbelastning.

367 dagar var mitt vänsterben skadefritt...

No comments:

Post a Comment