Tuesday, January 7, 2014

Skidsemestern i Åre

Ja så mycket skidåkning som var planerat blev det inte och jag inser nu så här i efterhand att mitt liftkort garanterat hamnar i statistikhögen *åkte till Åre och festade över Nyår* och inte *Åkte till Åre och åkte massa massa skidor över nyår*.

Jaja jag fick 1½ dag i slalombacken och 1 dag i längspåret. Och att jag inte är född som en naturalborn längdskidåkare är det ingen som tvekar över. Att jag kan ta mig fram på ett par längdskidor: Ja! Men kan inte svänga eller bromsa........

Känner mig ändå stolt att jag tog mig runt 7km i längdspåret med ett sönderslaget knä, kom iof inte tillbaka mindre sönderslagen. Det blev en seriekrock och en kalas vurpa när jag skulle svänga av spåret till vänster och spåret gick åt höger. Denna korsning lyckades iof jag och mina 2 vänner visa 3 olika stilar hur man byter skidled.
stil 1) Nybörjaren som ALDRIG innan stått på ett par längdskidor. Tar ett kliv åt vänster och stannar.
stil 2) den erfarne som drog med oss ut. Fortsätter rakt fram i nuvarande skidspår tills dess att backen tar slut och farten avtar och vänder helt enkelt sedan om och tar sig tillbaka uppför backen till var korsningen var. (Ja svängen låg mitt i en nedförsbacke).
stil 3) Nybörjare 2 som under påsk först stod på ett par längdskidor sedan 10 års ålder. Lyckas svänga med högerskida, men vänster skida stannar "snällt" kvar i existerande spår. Sonika en praktvurpa med skidor, stavar och ben i en enda röra. Misstankar började nu att komma att jag inte har någon styrsel i vänsterknäled.

Sedan blev det en dags vila med en bilfärd till Östersund och planen var lite längd dag 5 (sista dagen). Jag valde istället att ta en promenad till Karoliner monumentet i Duved och sedan träna lite hemma. Träningen gick helt ok, fick göra lite korrigeringar för att inte belasta knäet för mycket. Körde som slutfs knäböj med upphopp. Mycket dum ide, mycket mycket dum ide. Landade felbelastad på andra upphopppet och knäet vek sig i sidled.
Direkt efter detta ringde jag min vårdcentral som sa att jag skulle komma in följande vecka för röntgen och undersökning.

No comments:

Post a Comment